Musik & Politik

Egentligen hade jag tänkt ägna mig åt tung dansmusik och nörda ner mig i den belgiska acidvarianten New beat. Men så kom valresultatet med vinst för högern och inträde för ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Plötsligt kändes det inte längre som läge för dans.

Till vardags jobbar jag med ungdomar i ett fattigt förortsområde i Göteborg. Jag har på nära håll sett resultaten av den ekonomiska krisen och fyra år av borgerligt styre. För mig är det tydligt att det är de sämst bemedlade i vårt avlånga land som betalat (det högsta priset) för krisen.

Här finns skolor som inte har tillräckliga resurser att klara sitt uppdrag, en socialtjänst som enbart sysslar med att minimera sina utlägg och en befolkning som blir allt mer marginaliserad; inte för att dom väljer det, utan för att vi tvingar dom till det.

Så nu är inte riktigt läge att sätta på sig dansskorna och gömma sig i röken på ett dansgolv. Nu åker skygglappar och handskar av, samtidigt som ärmarna kavlas upp. Det är dags att göra sin röst hörd och börja prata om allvarliga ting.

Mitt media i detta blir projektet Riskkapital, som både är ett musikprojekt och denna blogg. Musiken är elektronisk och hämtar inspiration från punken och proggen. Texter med ett tydligt samhällsengagemang och vänsterideologi. Jag vill värna begrepp som rättvisa och solidaritet och jag vill ta ställning mot främlingsfientlighet, homofobi och manschauvinism.

De första låtarna är snart färdiginspelade och kommer att presenteras inom kort. Bloggen är i och med detta invigd och fler inlägg kommer framöver.

Det är dags att ta bladet från munnen. Håll inte käften! Hör gärna av dig om du håller med eller tycker något annat. Kampen för ett bättre, tryggare och rättvisare samhälle börjar nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0